TÜV: 8,2 procent brandstofbesparing nieuwe MAN-truckgeneratie

In februari presenteerde MAN zijn nieuwe truckgeneratie. Naast de focus op de chauffeur met een nieuw bedieningsconcept, was brandstofefficiëntie een topprioriteit bij de ontwikkeling van de nieuwe trucks. Nieuwe concepten op het gebied van aandrijving, aerodynamica en de MAN EfficientCruise efficiency assistent maken de MAN- truckgeneratie nog zuiniger, zelfs 8,2 procent vergeleken met de vorige. TÜV Süd heeft dit in een test bevestigd.

Na in totaal 684 kilometer was het resultaat duidelijk: ten opzichte van de vorige generatie MAN TGX 18.460 verbruikte de nieuwe MAN TGX 18.470 Euro 6d gemiddeld 8,2 procent minder brandstof op de 342 km lange testroute. Deze route bestond uit een combinatie van snelwegen en provinciale wegen, en werd twee keer achter elkaar afgelegd. Om de prestaties goed met elkaar te kunnen vergelijken, werden bij de testvoertuigen na afloop van de eerste rit de trailer en de chauffeur gewisseld. Het profiel van het snelwegparcours komt overeen met 90 procent van de afgelegde afstanden in het Europese langeafstandsverkeer.

De concrete besparingen die bij de TÜV-test werden gerealiseerd, bevestigen het besparingspotentieel van de nieuwe truckgeneratie zoals voorspeld door MAN. “Een lage TCO is doorslaggevend voor het succes van onze klanten. We hebben de nieuwe MAN- truckgeneratie consequent ontwikkeld met het oog op maximale efficiëntie en zuinigheid – en we hebben onze doelen bereikt! We zijn erg blij dat dit ook werd bevestigd in een test die werd uitgevoerd door een onafhankelijke testinstantie. Ik wil ons team erg bedanken - het is een geweldige prestatie”, aldus dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling bij MAN Truck & Bus.

Aandrijflijn met nieuwe efficiëntere achteras

De basis voor de verdere verbetering in efficiency ten opzichte van de vorige generatie zijn de talrijke technische innovaties en conceptverbeteringen waarmee de nieuwe MAN-truckgeneratie wordt geïntroduceerd. Voor wat betreft de aandrijflijn gaat het daarbij niet alleen om de bijzonder zuinige Euro 6d-motor-generatie, maar ook om de nieuwe geoptimaliseerde hypoïde-achteras met een bijzonder snelle 2,31 gearing. Speciaal in het internationale transport, waar brandstofkosten essentieel zijn, zorgt deze nieuwe achteras samen met de de MAN TipMatic-transmissie en de D26 Euro 6d-motor voor een hoger rendement. De nieuwe D26 Euro 6d-motor met ééntraps turbo en SoftEGR, met een lage uitlaatgasrecirculatie en een hogere thermodynamische efficiëntie, is ongevoeliger voor hogere toerentallen zodat er voor iedere toepassing een bijzonder zuinige aandrijflijn is.

‘Dynamisch zeilen’ met de nieuwe MAN EfficientCruise

Met de optimaal afgestemde aandrijflijnconfiguratie ontplooit ook de topografische GPS-cruise control MAN EfficientCruise zijn volledige potentieel en biedt met de nieuwe MAN-truckgeneratie nog uitgebreidere functies. Daartoe behoort ook 'dynamisch zeilen', waarbij de motor in het brandstofbesparende belastingbereik wordt gehouden op vlak wegdek, door voortdurend te wisselen tussen het accelereren en het rollen van het voertuig, waardoor brandstof wordt bespaard. MAN heeft daarbij ook de ACC-afstandsregeling geoptimaliseerd om de rolfasen optimaal te benutten.

Zo houdt het systeem bijvoorbeeld een grotere afstand tot het voorliggende voertuig voor een heuveltop, zodat de truck zo lang mogelijk ongehinderd kan zeilen tot op de volgende helling. De nieuwe MAN EfficientCruise houdt ook meer dan voorheen rekening met routegerelateerde verkeersinfrastructuur, zoals rotondes en vaste snelheidslimieten, om het vermogen vroegtijdig te verminderen en zo het rijden nog efficiënter te maken. 

Aerodynamica – nieuw design voor meer efficiëntie

Naast de aandrijflijn en MAN EfficientCruise speelt de aerodynamica eveneens een belangrijke rol bij de vermindering van het brandstofverbruik. Zo zorgen kleinere buitenspiegels voor een kleiner frontaal oppervlak en verbeteren de luchtdeflectoren in de grille de luchtstroom naar de radiateur en het motorcompartiment. Door het verlengen van de hoek van de winddeflectoren tot onder de deuren wordt de zijdelingse omstroming tot rust gebracht en wordt tegelijkertijd de vervuiling bij regen op de portieren verminderd. Het zogenaamde luchtgordijn op de hoeken van de bumper optimaliseert de stroming rond de onderste instaptrede. Nieuwe dakspoilers en zijfenders zetten de geleiding van de luchtstroom zo veel mogelijk voort van de truck naar de trailer.

MAN DigitalServices helpt chauffeurs en bedrijven geld te besparen

TÜV heeft op de Zuid-Duitse route bevestigd dat de nieuwe MAN truckgeneratie 8,2 procent kan besparen in het dagelijkse transport als de chauffeur weet hoe de innovatieve technologieën werken en hoe ze moeten worden gebruikt. MAN biedt hiervoor nuttige digitale diensten aan. Elke MAN-truck is standaard connected en uitgerust met het programma MAN Essentials, dat de essentiële voertuiginformatie levert en een basisevaluatie van de rijgegevens mogelijk maakt.

Hierop voortbouwend biedt het optionele MAN Perform een zinvolle efficiency-analyse, die op zijn beurt de basis vormt voor de MAN Connected CoDriver, een persoonlijke begeleiding op afstand voor de chauffeur - direct 'on the job' op zijn werkplek. Zo kan het volledige besparingspotentieel van de nieuwe MAN-truckgeneratie snel en eenvoudig door chauffeurs en ondernemers worden benut.